Ton: "Zorg voor oude huizen vind ik echt belangrijk"

Het duurzaamheidsvraagstuk. ‘Daar moeten we echt wat mee doen.’ Ton van Rheenen en wijlen Ellecommer Frans de Laaf waren het erover eens. Maar wat precies? Daar wilde Ton graag zijn hersens over laten kraken, want hij is iemand die graag ingewikkelde puzzels oplost. “Ik ben eerst maar eens kennis gaan opbouwen met betrekking tot het verduurzamen van huizen en ben gaan netwerken met partijen die er ook mee bezig zijn, zoals de gemeente.” Nu, vele jaren later, is het een puzzel waar hij nog steeds zo rond de 25 uur per week mee bezig is. “De belangrijkste vraag is hoe je mensen in beweging krijgt. Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik mijn huis heb verduurzaamd, maar dat geldt niet voor iedereen. Hoe kunnen we met werkgroep EEN mensen helpen?” Ton woont zelf aan de Binnenweg in een Rijksmonument en runt met zijn vrouw Marian vakantiewoning Huize Middendorp. Ook de voorkant van het huis waar huurders wonen, gaat op termijn verduurzaamd worden. Zorg voor monumenten vind ik namelijk echt belangrijk. En natuurlijk wil ik een nog steeds leefbare wereld achterlaten voor de kleinkinderen, ook al heb ik die (nog) niet.”
Albert: "Inzichtelijk maken wat handig is om te doen"

Mensen echt helpen om stappen te zetten in het verduurzamen van hun woning. Dat is wat Albert van Dam graag doet. Als energieadviseur is hij betrokken bij het project Maatwerk voor Monumenten Ellecom. “De groepen die ik begeleid bestaan uit eigenaren van villa’s en pensions, boerderijen en traditionele woonhuizen. In de groepen leven veel vragen. Ik vind het leuk om bij mensen thuis te komen. Verduurzamen is best een lastig onderwerp, zeker als het monumenten betreft, maar uiteindelijk willen de mensen die aan het project meedoen echt wel iets.” De deelnemers van de groepen gaan ook bij elkaar langs. “Als iemand een interessante oplossing voor een verduurzamingsvraagstuk heeft, dan gaan we als groep kijken. Dat is de kracht van deze werkwijze. Je bouwt een band op en dan is het ook gewoon leuk om bij elkaar over de vloer te komen en dingen te delen.” Albert kan bouwkundig en installatieadvies geven en helpen met het inzichtelijk maken van wat goed is om te doen. De uitvoering gebeurt door de bewoners zelf. “Het is leuk om in Ellecom bezig te zijn. "Iedereen kent elkaar en mensen raken geïnspireerd om iets te doen, omdat de buren het ook doen. Het gaat er persoonlijk en vriendelijk aan toe.”
Huib: "Mensen inspireren en triggeren vind ik leuk"

Dat hij de kennis die hij tijdens zijn werkzame leven als bouwkundig kostendeskundige had opgedaan, na zijn pensioen overboord zou gooien, vond hij echt zonde. Daarom sloot Huib Schot zich aan bij EEN, om zijn ervaring en kunde in te zetten om anderen te helpen. “Ik deed denkwerk om tot bouwwerk te komen. Ook nu, bij de werkgroep, gaat het vooral over meedenken over de mogelijkheden voor het verduurzamen van huizen. Ik help mensen graag bij het maken van keuzes en kan hen doorverwijzen naar subsidiemogelijkheden.” Naast de activiteiten in Ellecom is Huib ook energiecoach bij de Energiebank regio Arnhem en is hij zodoende een groot deel van de week bezig met dit onderwerp. “Mensen inspireren en triggeren vind ik leuk. Je kunt niemand verplichten om iets te doen, maar je kunt het hen wel makkelijker maken om stappen te nemen. Mensen in het dorp weten me goed te vinden voor advies, en daar ben ik blij mee. Wat mij betreft klopt iedereen die in het dorp komt wonen of een verbouwing gaat doen bij EEN aan. Daar zijn we voor.”
Ytzen: "Verduurzamen volgens het 'biobased' principe is interessant"

Zeg je duurzaam verbouwen, dan zeg je Ytzen Tamminga. Hij woont aan de Binnenweg, in een huis dat hem meteen aansprak. Vanuit de eettafel is Ytzen omringd door grote glazen puien waarachter de groene tuin en landgoed Avegoor te zien zijn. De uitbouw is gemaakt van een ‘ademende’ constructie, wat ook de reden is waarom Ytzen zo enthousiast is over het huis. “Het verduurzamen volgens het ‘biobased’ principe vind ik heel interessant. In mijn werk ben ik ook al vroeg bezig geweest met duurzame verbouwingen, ook grote projecten, zoals het Wilhelminagasthuisterrein in Amsterdam. In de uitbouw van ons huis hebben de vorige eigenaren het biobased principe toegepast in de eikenhouten constructie en het dak dat geïsoleerd is met vlas. De natuurlijke materialen kunnen vocht en warmte opnemen en afgeven, waardoor het binnenklimaat vrij constant blijft. We hebben momenteel niet eens ventilatie. Dat lijkt prima te gaan, maar ik wil nog hoe dat in alle seizoenen is. Ook zijn er hier en daar nog wat tochtgaten waar ik mee aan de slag wil.” Voor EEN wil hij graag ook andere mensen adviseren over het verduurzamen met natuurlijke bouwmaterialen. “Het toepassen van oude technieken past gewoon mooi bij historische huizen en daarvan zijn er genoeg in Ellecom.”
Dennis: "Ik kijk graag hoe je mensen kunt bereiken"

Ellecom was alles wat ze zochten. Vanaf het moment dat Dennis Ramondt en zijn vrouw door het dorp wandelden, voelden ze zich welkom. Daarom wonen ze sinds 2025 aan de Bernhaldelaan. Meteen vanaf het begin wilde Dennis zich actief inzetten voor het dorp. Buurman Edmond bleek een opvolger voor zichzelf te zoeken voor het bestuur van Ellecoms Belang, en één en één werd twee. Vanuit zijn rol als bestuurslid werd Dennis contactpersoon voor EEN en sloot hij zich bij de groep aan. “Het leek me interessant om echt onderdeel van de groep te zijn. Ik vind het namelijk leuk om te kijken hoe je mensen kunt motiveren om stappen te zetten in het verduurzamen van hun huis.” Dennis vindt zichzelf wel een ‘gemiddelde Ellecommer’. “Ik wil in stappen verduurzamen. Zo heb ik al HR++-glas in de kozijnen laten plaatsen en is er bij de verbouwing van de keuken vloerverwarming aangelegd. Vooral van het glas merkten we direct voordeel in comfort en energieverbruik. Ik kijk ook graag een aantal jaar vooruit. Zo volg ik nu de ontwikkelingen rond auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren.” Dat hij minder dan de andere werkgroepleden een intrinsieke drive voor duurzaamheid heeft, ziet Dennis juist als een voordeel. “Ik vind dat elke groep van samenwerkende mensen baat heeft bij een mix van karakters en interesses. Zo blijf je scherp en ben je als groep krachtiger. Ik vind het leuk om te kijken naar mensen en naar de vraag hoe je hen kunt bereiken. Daaraan wil ik graag mijn bijdrage leveren.”
Aat: "Als we allemaal ons energieverbruik halveren, is dat al enorme winst"

Of ie zin had om bij EEN te komen, want daar zochten ze nog actieve dorpsbewoners. Nou, dat wilde hij best, maar ja, wist hij wel voldoende van het onderwerp af? Aat Kuiper besloot het gewoon maar eens te proberen, want nog een leuke bezigheid erbij en iets voor het dorp betekenen, leek hem wel wat. Misschien startte hij inderdaad niet met uitgebreide kennis over het onderwerp verduurzamen van huizen, maar intussen weet hij al een heleboel. “Ik lees steeds weer nieuwe dingen over het onderwerp. Al die innovaties vind ik erg interessant. Mijn hele leven ben ik ondernemer geweest en gewend om lekker bezig te zijn. Voor de werkgroep ben ik inzetbaar als regelaar. Ik denk graag mee en heb denk ik weer een andere invalshoek dan de mensen in de groep die meer vanuit expertise denken.” Aat woont nog maar een aantal jaar aan de Bernhaldelaan. Zelf hebben we ook het nodige gedaan om het huis te verduurzamen: vloerisolatie, zonnepanelen en infraroodpanelen in de ruimtes waar we weinig komen. Beneden staat een wandinstallatie die de ruimte verwarmt. Mocht de cv kapotgaan, dan plaats ik een warmtepomp, wat een duurzamere oplossing biedt en tevens mijn energieverbruik nog verder verlaagt.” Aat inspireert ook graag andere dorpsbewoners om aan de slag te gaan met duurzaamheid. “Als we allemaal ons energieverbruik met de helft zouden verminderen, dan is dat al een enorme winst.”

website maken